Analysis Of Factors Causing Pending BPJS Outpatient Claim in September 2022 At X Hospital
ANALISIS FAKTOR PENYEBAB PENDING KLAIM BPJS RAWAT JALAN BULAN SEPTEMBER TAHUN 2022 DI RS X
Keywords:
claims, pending, outpatientAbstract
BPJS claims are submissions for the costs of treating BPJS participant patients by the hospital to BPJS Health. This claim process is carried out collectively and billed to BPJS Health every month. After that, BPJS Health will approve claims and make payments for appropriate files, but for files that are not eligible for claims or pending (unclaimed) must be returned to the hospital for re-examination. The purpose of this study was to analyze the factors causing pending outpatient claims in September 2022 at Hospital X. The research method used was qualitative. The results showed that there were still 15,041 pending BPJS outpatient claims at Hospital X in September 2022 and 362 pending due to several factors. This return consists of administrative, medical, and coding aspects. Pending claims that occurred at Hospital X caused the hospital's revenue to be slightly hampered. The conclusion of this study shows the factors that cause pending claims) BPJS outpatient care at Hospital X, namely, a series of outpatient procedures, a series of outpatient care and hemodialysis, confirmation of diagnosis or action coding, confirmation of thalassemia dosage, these factors cause pending BPJS outpatient claims . These factors have been confirmed by the X Hospital by one of the officers in charge of BPJS claims.
References
Ardhitya T, P. A. K. S. K. M. (2015). Faktor-Faktor Yang Melatar Belakangi Penolakan Klaim BPJS Oleh Verifikator BPJS Di Rsjd Dr. Amino Gondohutomo Provinsi Jawa Tengah Tahun 2015.
Azrul Azwar. (1996). Pengantar Ilmu Administrasi Kesehatan.
Destanul Aulia, S. F. A. N. H. N. (2017). Analisis Upaya Rumah Sakit dalam Menutupi Kekurangan Biaya Klaim Indonesia Case Base Group (INA-CBGs) Yang Dihitung den-gan Metode Activities Base Costing pada Rumah Sakit Swasta Kelas C di Kota Medan Tahun 2017.
Fenti Wulandari. (2020). Faktor Faktor Penyebab Berkas Klaim BPJS Rawat Inap Yang Pending di Rumah Sakit Tahun 2020. http://repository.stikes-yrsds.ac.id/id/eprint/89
Hendra Rohman, A. W. E. S. (2017). Analisis Penundaan Pembayaran Klaim Pada Sistem Vedika Badan Penyelenggara Jaminan Sosial Kesehatan Di Rumah Sakit Nur Hidayah Yogyakarta.
Ika Wijayanti, A., Sugiarsi, S., Sukoharjo, R., & Mitra Husada Karanganyar, A. (2013). Analisis Perbedaan Tarif Riil Dengan Tarif Paket INA-CBG Pada Pembayaran Klaim Jamkesmas Pasien Rawat Inap Di Rsud Kabupaten Sukoharjo.
Ilmu, S. T., & Sukabumi, K. (2022). Hubungan Dukungan Keluarga Dengan Kualitas Hidup Anak Penderita Thalasemia Di Rs Bhayangkara. In Jurnal Kesehatan Indra Husada (Vol. 10, Issue 2).
Karma Maha Wirajaya, M., & Made Umi Kartika Dewi, N. (2019). Analisis Ketidaklengkapan Rekam Medis Pasien Rawat Inap di Rumah Sakit Dharma Kerti Tabanan.
Kukuh Kurnia, E. (2022). Faktor Penyebab Pending Klaim BPJS Kesehatan Pasien Rawat Inap di Rumah Sakit X Periode Triwulan I Tahun 2022 Fakultas Ilmu Kesehatan Universitas Duta Bangsa Surakarta.
Niat Sehati Halawa, M., APIKES Imelda, D., Bilal Nomor, J., & APIKES Imelda, A. (2018). ANALISIS PENYEBAB UNCLAIMED BERKAS BPJS PASIEN RAWAT INAP DI RUMAH SAKIT UMUM IMELDA PEKERJA INDONESIA (RSU IPI) MEDAN.
NUR ALINA. (2021). Tinjauan Lama Waktu Penyediaan Rekam Medis Rawat Jalan Pasien Poliklinik.
Oktamianiza, O., Reza, I. A., & Novita, D. (2022). Tinjauan Ketepatan Kode dengan Pending Klaim Pasien Rawat Inap BPJS Kesehatan. Jurnal Rekam Medis Dan Informasi Kesehatan, 5(1), 37–46. https://doi.org/10.31983/jrmik.v5i1.8397
Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia Nomor 24 Tahun 2022 Tentang Rekam Medis. (2022).
Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia No 26 Tahun 2021 Tentang Pedoman Indonesian Case Base Groups (INA-CBG) Dalam Pelaksanaan Jaminan Kesehatan. (2021).
Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia Nomor 3 Tahun 2020 Tentang Klasifikasi dan Perizinan Rumah Sakit. (2020).
Peraturan Menteri Kesehatan Republik Indonesia Nomor 27 Tahun 2014 Tentang Petunjuk Teknis Sistem Indonesian Case Base Groups (INA-CBGs). (2014).
Purwanti, E., Novita, M., Asgiani, P., Tinggi, S., Kesehatan, I., & Yani, J. A. (n.d.). Rekam Medis Dan Manajemen Informasi Kesehatan Ketepatan Kode Berdasarkan Kelengkapan Diagnosis Di Rumah Sakit PKU Muhammadiyah Yogyakarta.
Puspaningsih, M., Suryawati, C., & Pawelas Arso, S. (2022). Evaluasi Administrasi Klaim BPJS Kesehatan dalam Menurunkan Klaim Pending. 7(6).
Risky Joko Manaida, A. A. R. G. D. K. (2016). Analisis Prosedur Pengajuan Klaim Badan Penyelenggara Jaminan Sosial (BPJS) Kesehatan Di Rawat Inap Rumah Sakit Umum Pancaran Kasih Gmim Manado.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Frieska Rahma, Zahrasita Nur Indira, Harry Fauzi

This work is licensed under a Creative Commons Attribution-ShareAlike 4.0 International License.